2013. május 6., hétfő

Nagy utazás...- Pásku Judit tanárnő villám-értékelése az idei középszintű magyar nyelv és irodalom érettségiről



Mennyire volt diákbarát az idei feladatlap?
-          A szövegértés mindenképpen, hiszen előny az, hogy részekre van tagolva a szöveg valamint, hogy nem kell kis fogalmazást írni. A több ábrát és táblázatot tartalmazó feladatlap nem szokott nagy gondot okozni a logikusan gondolkodó diákoknak.

A diákok a szövegalkotás feladatoktól tartanak a leginkább. Minden évben találgatják, vajon melyik szerzőtől lehet majd novellát vagy verset elemezni. Bejöttek-e az idei jóslatok?


            - Novellaelemzést vártak a diákok, ez a vágyuk teljesült. A szerző személye sem meglepetés, miután Kassa Európa új kulturális fővárosa sokat foglalkoztak a médiában is az íróval. De valljuk be, egy ilyen feladatnál az író életrajzi adatainál fontosabb a jól begyakorolt elemzési módszerek követése, és az, hogy a megadott szempontot figyelembe véve dolgozzanak a diákok.

Az idén nagyon szép témát választottak az érvelő feladathoz is. Ez a feladattípus az irodalmi tudást, tájékozottságot méri, de most egy alap-toposzt állítottak a középpontba: az utazást. A téma nem ismeretlen a hétköznapi életből sem a diákok számára, és az általános műveltséghez tartozik olyan művek ismerete, mint Homérosz Odüsszeiája, Swifttől a Gulliver utazásai vagy Defoetól a Robinson Crusoe.



Az elmondottak alapján a diákok zöme biztosan ezeket a feladatokat fogja választani. De beszéljünk a harmadik feladatról is.
-          Az összehasonlítás mindig is magasabb szintű tudást igényelt. Ráadásul az idén két epigrammát kell összevetni, és a művek rövid terjedelme is elriaszthatja a diákokat ettől a feladattól.


A  Momentán köszöni a tájékoztatást, 
egyúttal szeretnénk gratulálni tanárnőnek a Vasvári Pál Gimnáziumért emlékplakett elnyeréshez, melyet az idei ballagáson vehetett át munkájáért.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése